יום שלישי, 25 באוקטובר 2011

Christo בגלריה Anneli Jude

 כריסטו רוצה לכסות את נהר ארקנסו ולבנות פירמידה   באבו דאבי.






את כריסטו אתן/ם בודאי מכירות/ים. האמן היהודי/בולגרי/צרפתי/אמריקאי, 

כריסטו נוהג לעטוף אובייקטים סביבתיים, עירוניים וטבעיים, ובהם בניינים ידועים, גשרים, חופים, שבילים, איים ועמקים. הוא יצר את עבודותיו עם אשתו, האמנית ז'אן קלוד, שהלכה לעולמה בשנה שעברה.
כריסטו זכה לפרסומו הגדול כשעטף בשנת 1995 את בניין הרייכסטאג בברלין, פרויקט שבו בקרו כשמונה מיליון אנשים. מעמדו כאחד האמנים החשובים החיים כיום בעולם התקבע סופית עם השקת פרויקט השערים בסנטרל פארק בשנת 2005, פרויקט שבו פוזרו 7,500 שערים עם בדים כתומים לאורך שבילי הסנטרל פארק. בפרויקט שהוצג במשך שבועיים ביקרו למעלה מעשרה מיליון אנשים מרחבי העולם.


כריסטו מציג עכשו בגלריה מכובדת ביותר בלונדון, שנמצאת באיזור הגלריות היוקרתי שבין ניו בונד סטריט ומייפייר. הוא רוצה למכור סקיצות של הפרוייקט הבא שלו ועל ידי כך לממן את הפרוייקט השאפתני שלו: לקרות חלק מנהר ארקנסו בקולורדו, ארה"ב. הוא מכין תכניות עבודה, רישומים, צילומים של האיזור, הדמיות על הצילומים של איך זה יראה, ואת זה הגלריה מוכרת. כריסטו לא מוכן לקבל מימון מאף גורם והוא מממן את הפרוייקטים שלו, כאמור, רק על ידי מכירת עבודות שלו.


האמן מספר כי בשנות ה-60 הגה רעיון להקים פירמידה בעלת ראש שטוח שתורכב מ-390,500 חביות נפט מאוזנות. ניסיונות קודמים להגשמת הפרויקט, בהולנד ובטקסס, לא יצאו לפועל. בעבר פנו צמד האמנים לאיחוד נסיכויות המפרץ, אך עם פרוץ מלחמת איראן-עיראק הוקפא הפרויקט, ורק לפני שנתיים וחצי חודש.  המבנה הצהוב-כתום, שנקרא "מסטבה", וקיבל את שמו ואת צורתו ממבני הקבורה המלבניים של מצרים העתיקה, יוקם באבו דאבי. 
 לדברי המהנדסים, הוא אמור לעמוד על תלו 5,000 שנה. "במדינות ערב יש פחות הבנה לרעיון של יצירות אמנות ארעיות", מסביר כריסטו את השינוי.

הפרויקט הזה שונה לחלוטין מהפרויקטים הארעיים האופייניים לצמד - שבעבר עטפו את בניין הרייכסטאג בברלין

ואת גשר "פונט נף" בפאריס.

אם אכן יוחלט להגשים את הפרויקט תממן אותו אבו דאבי. עד כה מימנו כריסטו ורעייתו וז'אן קלוד את המיצגים שלהם באמצעות מכירת דגמים מוקטנים ורישומים,





זה יהיה הקיר העשוי מחביות.
וכך  נוהג כריסטו בפרויקט הנוכחי שלו, "מעל הנהר", שעליו הוא עבד יחד עם אשתו במשך 9 שנים עד  שז'או קלוד נפטרה. כריסטו ממשיך לבד  בפרויקט זה, שמוצג החל מהשנה הזו,2011, הוא מתכנן לתלות אריג בהיר מעל קטע באורך כ-10 ק"מ של נהר ארקנזס בקולורדו. הפרוייקט מתוכנן להתבצע בשנת 2014.



ליד חלק מהציורים הוא מכניס קטעים של מפה טופוגראפית כדי למקד את המקום.




חלק מהעבודות הם צילומים שעברו עליהם בציור וצבעו אותם ביד,

חלקם הם רישומים.

כדאי לראות איך הנהר נראה כיום.


אין ספק, היוזמה מאד אמיצה, הפרוייקט ענק והרישומים שחלקם גדול יותר, וחלקם קטן, ממש מעניינים ומצליחים להעביר את ההרגשה של המקום. הם משכנעים ברצינות שלהם, ואנחנו הרי יודעים שכריסטו כבר עשה דברים לא פשוטים בעבר.
הנה תזכורת קצרה:
הוא ואשתו כיסו חלקים נרחבים של איזורים ביפן ובארה"ב במטריות צהובות וכחולות.

וילון שעוטף עמק.
גדר זורמת.
הם עטפו כמה איים ליד פלורידה.
אלה תמיד יריעות פוליאטילן ענקיות.
ושוב, גדר מתמשכת.
כך נראה שביל בסנטרל פארק בניו יורק אחרי טיפול של בני הזוג.

וצילום נוסף של בני הזוג בזמנים יפים יותר

להתראות!

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית