יום ראשון, 5 בפברואר 2012

Ex Voto




הפעם הסיפור מעניין.
ב-"Welcome Collection", הנמצא ב Euston Road , מתקיימת תערוכה נדירה בייחודה.  במקום, מתקיימות תמיד תערוכות הקשורות לרפואה,
התערוכה עוסקת באמנות עממית של אנשים המודים לאלוהים על החלמה מחוליים, ממחלות, על הצלה מאסונות שקרו להם, או שהם מבקשות עזרה לקראת אירועים מיוחדים שעתידים לקרות, כמו הפלגה מסוכנת בים וכו.


למה הכוונה?


הכוונה למתנת קיום נדר לקדוש/ה או לאלוהים. המתנה ניתנת בעיקבות הצלה או מילוי שבועה או כתודה והוקרה.
ה-ex Voto ניתנת לכנסיה. ויש לה תבנית קבועה: ציור ובו תיאור המעשה עם טקסט למרגלות הציור ובו תיאור כתוב של המעשה. באחת הפינות העליונות מופיע הקדוש או הקדושה לה מעניקים את הציור/התודה בדרך כלל הדמות נמצאת בתוך ענן.
בציור העליו רואים אדם שנסחף יחד עם שני סוסיו בנהר הגואש! הוא פחד לאבד את סוסיו ואולי גם לטבוע בעצמו, אך הינה, קרה נס והוא ניצל ושני סוסיו ניצלו עימו. כתודה, הוא צייר את האירוע ונתן את הציור לכנסיה.
בציור השני אנו רואים מתנת תודה על ספינה שניצלה בסערה עזה.
בציור השלישי זוהי אישה שקמה ממיטתה בריאה אחרי מחלה ארוכה כשבעלה וילדה מודים על הנס. אנחנו נמצאים בחדר בו שכבה האישה ויש נסיון לדייק בתיאור שלו וגם בפרספקטיבה שבו. התנועות של האנשים לא משאירים מקום לספק: הם מאושרים.


פה אנו יכולים לראות איך ברק פגע בבית, האם זוהי כנסיה?  ובו נמצאו באותה עת מספר אנשים. האישה שניצלה, היחידה שמתרוממת בפתח הבית, מודה על הנס שקרה לה. הבית נמצא על אם הדרך, לידו היו פסי רכבת ורכבות עברו שם לעיתים מזומנות. גם הסערה והגשם ניראים במדוייק בציור שמשתדל להיות ריאליסטי ונאמן למציאות עד כמה שאפשר, כולל ניסיון לפרספקטיבה וציור באלכסון חד כדי להראות עומק. גם הצבעוניות והמתח בין הצבעים מדגיש את המתח של הדרמה שהתרחשה.
הציור יכול להיות מתוח על בד, במקרה זה הוא יקר יור, או יכול להיות מצוייר על פח רגיל, ואז הוא יקר פחות ובר השגה גם לעניים ביותר.
את הציורים תולים בתוך הכנסיה, וישנן כנסיות המלאות מהמסד ועד הטפחות בציורים, זה מעל זה, וביניהם גם פיסות מציאות אמיתיים כמו קביים, שמלות כלה, בגדי תינוקות, נעליים, וכו.. כיד הדמיון השורה על המעניק, תמיד בהקשר לנס שקרה לו.


בעצם, אם חושבים על קברות הצדיקים אצלנו, או מערת אליהו, גם שם מדליקים המאמינים נרות, מתפללים למטרה אישית כלשהי, ספציפית יותר או פחות, ומשאירים מנחות קטנות. זוכרים את העץ בדרך מעכו לכרמיאל שעל ענפיו כורכים  פיסות בד ?
המסורת של ה-ex voto כה עתיקה, ומגיעה עד למצרים העתיקה.
אחר כךהיא התפתחה בעיקר באירופה בצורתה זו של הציורים המלווים בטקסט, היא המשיכה לאמריקה הלטינית עם הספרדים ותוססת ומלבלבת במקסיקו עוד היום.
בציור זה נראה אדם שניצל משוד. הציור מתחלק לשניים, בקטע השמאלי תיאור השוד ובצדו השמאלי, ההודיה בכנסיה, כריעה בפני המזבח.
גם היום ישמם ציירים המציירים עבור לקוחותיהם על לוחות הפח הקטנים את ציורי התודה בצבעים חזקים, בעזרת קוי מיתאר ברורים. הם מתארים את פרטי האירוע לפי תיאוריו של המבקש, ראינו סרטי וידאו המתעדים את התהליך.
יש ניסיון לדייק בתאור הדמות הראשית וגם במיקום, אם זה מיבנה, רחוב או נהר, לדייק בגיאוגרפיה.
פה אנחנו רואים אדם שניצל ממכת חשמל. הציור מחולק לשניים, בצד הימני הניצול מביע את תודתו בהדלקת נר בכנסיה כשמעליו מרחפת דמותה של הקדושה הפטרונית של המקום בו הוא גר.
ותמיד למטה, ישנן, כאמור כמה שורות המתארות מילולית את ביטויי התודה לקדוש/ה ואת פרטי האירוע.
הציורים המקסיקניים שראינו היום, מתייחסים ישירות לקדושים ולקדושות מקומיים שיש להם צורות ביטוי קבועות ומוכרות. וכל מתבונן יודע בדיוק מיהו הקדוש המופיע/ה בציור.
זוהי "גבירתנו מגוואדאלופ".
גודלם של הציורים נע מגודל של גלויה רגילה ועד 25x30 ס"מ.
ישנן כנסיות העמוסות בציורים, המוצמדים האחד לשני , ממש מרהיב.




זוהי אמנות עממית אמיתית.
זהו ציור ספרדי ישן מ-1741 המתאר ספינת מלחמה החוצה את הים, עם בקשה שתגיע בשלום ליעדה.
ועוד הינצלות בנס משוד אלים:
לצערנו, לא נתנו לצלם בתערוכה, אז רק כמה צילומים עד שלא יכולתי יותר. חבל, כי היו שם עשרות על גבי עשרות של ציורי תודה  ובקשה לכל הנושאים שאפשר לחשוב עליהם כמו אנשים שקמו בנס ממיטת חוליים, תודות על תינוקות שנולדו לאנשים חשוכי ילדים, הינצלות מתאונות דרכים, עם תיאורים מפורטים של המכוניות שהיו מעורבות במקרה, ילדים קטנים שניצלו מאסונות שונים ומשונים ועוד בקשות לניסים וישועות.
ממש מרתק.
התערוכה מתקיימת עד סוף פברואר, אז מי שיכול עדיין להגיע, כדאי לו, ומי שנוסע למקסיקו שלא יפסיד וילך לכנסיות האלה המפוזרות בכל רחבי המדינה הגדולה וגם בדרום איטליה, ובקרואטיה, בספרד ובכלל לאורך החופים של הים התיכון.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ex-voto


http://www.wellcomecollection.org/whats-on/exhibitions/miracles--charms.aspx


2 תגובות:

ב- 4 במרץ 2012 בשעה 12:03 , Blogger avizaz ציין...

יש בישראל גם תערוכת שמלות כלה שנמצאת ב"גשם של אירועים", שווה לבקר שם האמת.
אני טס ללונדון עוד שבועיים, יש לך המלצות לגבי מסעדות (עדיף כשרות) ומועדונים?

 
ב- 5 ביוני 2021 בשעה 20:01 , Blogger ALIZA ACHAZYAH ציין...

אני מצטער לשים את זה באינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בקסמי אהבה או כישופים עד שפגשתי את הקוסם ההוא כשביקרתי את חברתי ב- isreal לפסגה עסקית השנה. אני פוגש אדם בשם דוקטור ALABA היה ממש חזק, והוא יכול היה לעזור בכישופים שיחזירו את האבודים, את המאהבים ואת כספי הקסם, הקסם או הקסם לצורך עבודה טובה או אושר. אני שמח עכשיו. אני מעידה כי הגבר שרציתי להתחתן עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה וחיי התהפכו כי מערכת היחסים שלנו נמשכה 3 שנים. באמת אהבתי אותו, אבל אמו הייתה נגדנו ולא הייתה לה עבודה בתשלום טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה הייתי מהססת וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובתוך יומיים, כשחזרתי לגרמניה, חבר (כיום בעל) התקשר אליי והגיע אלי והתנצלתי שהכל הוסדר עם אמו ומשפחתו וקיבל ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר ALABA פשוט שאלה את שמי ושם חברתי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו השתפרו הרבה יותר. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם לעשות לו WhatsApp בכתובת +2349039885856.

 

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית